De situatie na (re)vitalisatie...
...begint al bij de interne communicatie van uw besluit. Want niemand is blij met management dat wel aanwezig vermogen onbenut laat, waardoor de organisatie steeds weer alle zeilen bij moet zetten. En iedereen bewondert het management dat de werkelijkheid onder ogen durft te zien en het juiste besluit neemt.
Onder deze link kunt u de herkenbare beschrijving downloaden van een organisatie die (te lang) aarzelt eerlijk met zichzelf om te gaan. De situatie vóór (re)vitalisatie:
samen werken onder druk
Onder deze link treft u de daarmee te vergelijken omschrijving aan van een organisatie na (re)vitalisatie:
samen werken zonder druk
Leg ze naast elkaar, vergelijk ze en leg ze eens aan anderen in de organisatie voor. Doorbreek het fenomeen dat iedereen op iedereen blijft wachten om de stap naar voren te doen. Doorbreek het (af)wachten. Maak vervolgens uw keuze en neem uw eigen aandeel in de situatie waarin u dagelijks verkeerd.
Doorbreek het fenomeen.
We hebben 34 factoren getraceerd die verantwoordelijk zijn voor het enerzijds wel herkennen en erkennen dat de organisatie zich sneller moet aan kunnen passen aan de steeds sneller veranderende omstandigheden 'buiten' maar daar anderzijds niet slagvaardig genoeg in over kunnen gaan.
Voor iedere organisatie zijn het enkele van die factoren (per organisatie wisselend) die (ook veelal weer onbewust) een grote rem kunnen zetten én houden op datgene wat goed is voor de zaak.
Die factoren - en de mate waarin zij werkzaam zijn - kunnen wichel snel traceren met één van onze instrumenten. Te lang wachten brengt het risico met zich mee dat als de organisatie zover is de mensen er geen energie meer voorop kunnen of willen brengen.
Stap naar voren.
"Er komt een nieuwe directeur en die zal wel... Ja, maar
.jij zou dat toch doen? Of, nee
.de Raad van Bestuur heeft daar nog niets over gezegd. En ja, eigenlijk hadden we veel eerder
" Dát wachten is te lang afwachten geworden waardoor we nu wel iets moeten.
Maar moeten is nog geen willen en willen is nog geen doen. Als we dát patroon gaan doorbreken nemen de mogelijkheden hand over hand toe. Dan ontstaat er een aanstekelijkheid en komt er een hoeveelheid energie kwijt die 'slechts' gekanaliseerd hoeft te worden.
Doorbreek het (af)wachten.
Wacht niet met actie - als de organisatie je echt lief is - op 'de ander' want die doet dat vaak óók zonder dat zij het van elkaar weten. Wie van de onderstaande 'ander' doet de eerste stap naar voren?
- De afdeling P&O (die te druk is met da steeds zwaarder belaste zakelijke kant van P&O-zaken).
- De HRM-afdeling (vaak nog teveel weggezogen wordt in P&O-zaken en/of te geïsoleerd geraakt zijn 'buiten' de bestuurskern).
- 'De nieuwe' directeur (die 'het' allemaal wel zal regelen nadat hij is aangetreden en zich heeft ingelezen in de zaak).
- De Financieel Manager (die toch zeker wel de cijfers op tafel zal leggen én zal houden om te laten zien dat 'het' nu toch echt eens anders moet).
- De Manager (die voortdurend te horen krijgt dat 'het' zijn lijntaak is zijn mensen tot het uiterste te stimuleren maar helemaal verzand in het dagelijkse operationele tafereel.
Wie van hen doorbreekt dat wachten dat vaak te lang afwachten wordt totdat weer anderen keuzes gaan maken die óók belangen hebben.